Ändring införd: t.o.m. SFS 2000:889
6 kap. Styrelsen och övriga nämnder
Styrelsens uppgifter
1 § Styrelsen skall leda och samordna förvaltningen av
kommunens eller landstingets angelägenheter och ha uppsikt över
övriga nämnders verksamhet.
Styrelsen skall också ha uppsikt över kommunal verksamhet som
bedrivs i sådana företag som avses i 3 kap. 17 och 18 §§ och
sådana kommunalförbund som kommunen eller landstinget är medlem
i. Lag (1997:550).
2 § Styrelsen skall uppmärksamt följa de frågor som kan inverka
på kommunens eller landstingets utveckling och ekonomiska
ställning.
Styrelsen skall också hos fullmäktige, övriga nämnder och andra
myndigheter göra de framställningar som behövs.
3 § Styrelsen får från övriga nämnder, beredningar och
anställda i kommunen eller landstinget begära in de yttranden
och upplysningar som behövs för att styrelsen skall kunna
fullgöra sina uppgifter.
4 § Det åligger styrelsen särskilt att
1. bereda eller yttra sig i ärenden som skall handläggas av
fullmäktige med de begränsningar som framgår av 5 kap.
29-32 §§,
2. ha hand om den ekonomiska förvaltningen,
3. verkställa fullmäktiges beslut, och
4. i övrigt fullgöra de uppdrag som fullmäktige har lämnat över
till styrelsen.
5 § Fullmäktige får besluta att en annan nämnd än styrelsen
helt eller delvis skall sköta om förvaltningen och
verkställigheten i fråga om egendom samt verkställa
fullmäktiges beslut. Fullmäktige får också besluta att en annan
nämnd helt eller delvis skall ha hand om sin medelsförvaltning.
6 § Styrelsen får själv eller genom ombud föra kommunens eller
landstingets talan i alla mål och ärenden, om inte någon annan
skall göra det på grund av lag eller annan författning eller
beslut av fullmäktige.
Detta gäller också mål där någon har begärt laglighetsprövning
av fullmäktiges beslut, om inte fullmäktige beslutar att själv
föra talan i målet.
Nämndernas ansvar för verksamheten
7 § Nämnderna skall var och en inom sitt område se till att
verksamheten bedrivs i enlighet med de mål och riktlinjer som
fullmäktige har bestämt samt de föreskrifter som gäller för
verksamheten.
De skall också se till att den interna kontrollen är
tillräcklig samt att verksamheten bedrivs på ett i övrigt
tillfredsställande sätt.
Detsamma gäller när vården av en kommunal angelägenhet med stöd
av 3 kap. 16 § har lämnats över till någon annan. Lag
(1999:621).
8 § Nämnderna skall verka för att samråd sker med dem som
utnyttjar deras tjänster.
Antalet ledamöter och ersättare
9 § Ledamöter och ersättare i en nämnd väljs av fullmäktige
till det antal som fullmäktige bestämmer. I styrelsen får
antalet ledamöter inte vara mindre än fem och antalet ersättare
bör vara lika stort som antalet ledamöter.
Om ersättarna inte väljs proportionellt, skall fullmäktige
bestämma i vilken ordning som de skall tjänstgöra.
Ledamöter och ersättare i en gemensam nämnd väljs av
fullmäktige i de samverkande kommunerna och landstingen. Var
och en av de samverkande kommunerna och landstingen skall vara
representerade i den gemensamma nämnden med minst en ledamot
och en ersättare. Antalet ersättare skall vara lika många som
antalet ledamöter. Lag (1997:550).
10 § Fullmäktige skall besluta om ersättarnas tjänstgöring i
nämnderna.
11 § Även de ersättare som inte tjänstgör får närvara vid
nämndernas sammanträden och skall underrättas om tid och plats
för sammanträdena.
Fullmäktige skall besluta i vilken utsträckning ersättarna
skall ha rätt att delta i överläggningarna och få sin mening
antecknad i protokollet.
Mandattider
12 § Ledamöterna och ersättarna i styrelsen väljs för fyra år,
räknat från och med den 1 januari året efter det år då val av
fullmäktige har ägt rum i hela landet.
Fullmäktige får dock bestämma att styrelsens mandattid skall
räknas från och med det sammanträde då valet förrättas intill
det sammanträde då val av styrelse förrättas nästa gång. I ett
sådant fall skall nyvalda fullmäktige välja styrelsen vid
fullmäktiges första sammanträde. Lag (1994:998).
13 § Fullmäktige bestämmer mandattiderna för andra nämnder än
styrelsen.
14 § Om ledamot avgår under mandattiden, skall fyllnadsval
förrättas.
Om ledamoten har utsetts vid ett proportionellt val, inträder i
stället en ersättare i enlighet med den ordning som har
bestämts för ersättarnas tjänstgöring.
Om fullmäktige har återkallat uppdragen för de förtroendevalda
enligt 4 kap. 10 a § 1, skall val av nya ledamöter och
ersättare förrättas. Lag (1994:690).
Ordförande och vice ordförande
15 § Fullmäktige skall, för den tid som fullmäktige bestämmer,
bland nämndens ledamöter välja en ordförande och en eller två
vice ordförande.
16 § Fullmäktige skall meddela föreskrifter om vem som skall
fullgöra ordförandens uppgifter när varken ordföranden eller en
vice ordförande kan tjänstgöra.
17 § har upphävts genom lag (1994:690).
Tidpunkt för sammanträdena
18 § Nämnderna bestämmer tid och plats för sina sammanträden.
Sammanträden skall hållas också om minst en tredjedel av
nämndens ledamöter begär det eller ordföranden anser att det
behövs.
Närvarorätt för utomstående
19 § En nämnd får kalla en ledamot eller en ersättare i
fullmäktige, en annan nämnd eller beredning, en revisor eller
en revisorsersättare, en anställd hos kommunen eller
landstinget eller en särskild sakkunnig att närvara vid ett
sammanträde med nämnden för att lämna upplysningar.
Den som har kallats till ett sammanträde får, om nämnden
beslutar det, delta i överläggningarna men inte i besluten. Lag
(1999:621).
19 a § En nämnds sammanträden skall hållas inom stängda dörrar.
Nämnden får dock besluta att dess sammanträden skall vara
offentliga, om fullmäktige har medgett det.
En nämnds sammanträden skall dock alltid hållas inom stängda
dörrar i ärenden
1. som avser myndighetsutövning, eller
2. i vilka det förekommer uppgifter som hos nämnden omfattas av
sekretess enligt sekretesslagen (1980:100). Lag (1994:690).
Utskott och nämndberedningar
20 § Fullmäktige får bestämma att en nämnd skall ha ett eller
flera utskott.
Om fullmäktige inte har bestämt något om utskott, får nämnden
själv bestämma att utskott skall finnas.
21 § Av 33 § framgår att en nämnds beslutanderätt får delegeras
till ett utskott. Ett utskott kan också ha till uppgift att
bereda nämndens ärenden.
En nämnd får i övrigt tillsätta de nämndberedningar som behövs.
22 § En nämnd skall välja utskott bland ledamöterna och
ersättarna i nämnden. Därvid skall föreskrifterna i 2 § lagen
(1992:339) om proportionellt valsätt tillämpas. Lag (1992:355).
Beslutförhet
23 § En nämnd får handlägga ärenden bara när fler än hälften av
ledamöterna är närvarande.
Jäv
24 § En förtroendevald eller en anställd som är jävig i ett
ärende hos en nämnd får inte delta eller närvara vid
handläggningen av ärendet. Denne får dock vidta åtgärder som
inte någon annan kan vidta utan olägligt uppskov.
Den som känner till en omständighet som kan antas utgöra jäv
mot honom, skall självmant ge det till känna.
Har det uppkommit en fråga om jäv mot någon och har någon annan
inte trätt i hans ställe, skall nämnden snarast besluta i
jävsfrågan. Den som jävet gäller får delta i prövningen av
jävsfrågan endast om nämnden inte är beslutför utan honom och
någon annan inte kan tillkallas utan olägligt uppskov.
Ett beslut i en jävsfråga får överklagas endast i samband med
överklagande av det beslut varigenom nämnden avgör ärendet. Lag
(1994:690).
25 § En förtroendevald eller en anställd hos kommunen eller
landstinget är jävig, om
1. saken angår honom själv eller hans make, sambo, förälder,
barn eller syskon eller någon annan närstående eller om
ärendets utgång kan väntas medföra synnerlig nytta eller skada
för honom själv eller någon närstående,
2. han eller någon närstående är ställföreträdare för den som
saken angår eller för någon som kan vänta synnerlig nytta eller
skada av ärendets utgång,
3. han har fört talan som ombud eller mot ersättning biträtt
någon i saken, eller
4. det i övrigt finns någon särskild omständighet som är ägnad
att rubba förtroendet till hans opartiskhet i ärendet.
26 § Från jäv bortses när frågan om opartiskhet uppenbarligen
saknar betydelse.
27 § Om ett ärende hos en nämnd berör ett aktiebolag där
kommunen eller landstinget äger minst hälften av aktierna eller
en stiftelse där kommunen eller landstinget utser minst hälften
av styrelseledamöterna, skall jäv enligt 25 § 2 eller 4 inte
anses föreligga enbart på grund av att den som handlägger
ärendet är ställföreträdare för bolaget eller stiftelsen eller
på något annat sätt är knuten dit. Vad som nu har sagts gäller
inte när en nämnd handlägger ärenden som avser
myndighetsutövning mot enskilda.
Jäv enligt 25 § 4 skall inte heller anses föreligga enbart på
grund av att den som handlägger ett ärende hos en nämnd
tidigare har deltagit i handläggningen av ärendet hos en annan
nämnd. Lag (1994:690).
Hur ärendena avgörs
28 § I fråga om förfarandet när en nämnd fattar beslut skall 5
kap. 41-44 §§ tillämpas.
29 § För bordläggning av ett ärende i en nämnd krävs det enkel
majoritet.
Protokollet
30 § Vid ett sammanträde skall protokoll föras.
I fråga om protokollens förande, innehåll, justering och hur
justeringen tillkännages skall 5 kap. 57-62 §§ tillämpas.
Tillkännagivandet behöver dock inte införas i någon tidning.
Justeringen av en gemensam nämnds protokoll skall tillkännages
på var och en av de samverkande kommunernas och landstingens
anslagstavlor. Tillkännagivandet behöver inte införas i någon
tidning. Lag (1997:550).
Delgivning
31 § Delgivning med en nämnd sker med ordföranden eller med den
som enligt ett reglemente eller ett särskilt beslut är behörig
att ta emot delgivningar.
Reglementen
32 § Fullmäktige skall utfärda reglementen med närmare
föreskrifter om nämndernas verksamhet och arbetsformer.
Reglementet för en gemensam nämnd skall antas av fullmäktige i
var och en av de samverkande kommunerna eller landstingen. Lag
(1997:550).
Delegering av ärenden inom en nämnd
33 § En nämnd får uppdra åt ett utskott, åt en ledamot eller
ersättare eller åt en anställd hos kommunen eller landstinget
att besluta på nämndens vägnar i ett visst ärende eller en viss
grupp av ärenden, dock inte i de fall som avses i 34 §.
En gemensam nämnd får även under samma förutsättningar uppdra
åt en anställd i någon av de samverkande kommunerna eller
landstingen att besluta på nämndens vägnar. Lag (1997:550).
34 § I följande slag av ärenden får beslutanderätten inte
delegeras:
1. ärenden som avser verksamhetens mål, inriktning, omfattning
eller kvalitet,
2. framställningar eller yttranden till fullmäktige liksom
yttranden med anledning av att beslut av nämnden i dess helhet
eller av fullmäktige har överklagats,
3. ärenden som rör myndighetsutövning mot enskilda, om de är av
principiell beskaffenhet eller annars av större vikt, och
4. vissa ärenden som anges i särskilda föreskrifter.
35 § Beslut som har fattats med stöd av uppdrag enligt 33 §
skall anmälas till nämnderna, som bestämmer i vilken ordning
detta skall ske.
36 § En nämnd får uppdra åt ordföranden eller en annan ledamot
som nämnden har utsett att besluta på nämndens vägnar i ärenden
som är så brådskande, att nämndens avgörande inte kan avvaktas.
Sådana beslut skall anmälas vid nämndens nästa sammanträde.
37 § Om en nämnd med stöd av 33 § uppdrar åt en
förvaltningschef inom nämndens verksamhetsområde att fatta
beslut, får nämnden överlåta åt förvaltningschefen att i sin
tur uppdra åt en annan anställd inom kommunen eller landstinget
att besluta i stället. Sådana beslut skall anmälas till chefen.
38 § Om en nämnd med stöd av 33 § uppdrar åt en anställd att
besluta på nämndens vägnar, får nämnden uppställa villkor som
innebär att de som utnyttjar nämndens tjänster skall ges
tillfälle att lägga fram förslag eller att yttra sig, innan
beslutet fattas.
Nämnden får också föreskriva att en anställd får fatta beslut
endast om företrädare för dem som utnyttjar nämndens tjänster
har tillstyrkt beslutet.
39 § har upphävts genom lag (1994:690).
40 § har upphävts genom lag (1994:690).
41 § har upphävts genom lag (1994:690).
42 § har upphävts genom lag (1994:690).
7 kap. Medbestämmandeformer
Partssammansatta organ
1 § Om inte något annat följer av lag eller annan författning,
får det i en kommun eller ett landsting lämnas över till
partssammansatta organ att inom en nämnds verksamhetsområde
svara för beredning, förvaltning och verkställighet.
Detta gäller dock bara ärenden som rör förhållandet mellan
kommunen eller landstinget som arbetsgivare och dess anställda,
samt beträffande en gemensam nämnd, förhållandet mellan de
samverkande kommunerna eller landstingen som arbetsgivare och
deras anställda. Lag (1997:550).
2 § Partssammansatta organ får inte avgöra frågor som avser
verksamhetens mål, inriktning, omfattning eller kvalitet.
De får inte heller avgöra ärenden som avser myndighetsutövning
mot någon enskild.
3 § Partssammansatta organ inrättas av fullmäktige.
4 § Fullmäktige skall fastställa ett partssammansatt organs
uppgifter, sammansättning, mandattid och verksamhetsformer i
ett reglemente.
5 § Ett partssammansatt organ skall bestå av företrädare för
dels kommunen eller landstinget, dels de anställda.
Kommunens eller landstingets företrädare väljs av fullmäktige
eller, om fullmäktige bestämmer det, av en nämnd.
De anställdas företrädare utses av den eller de lokala
arbetstagarorganisationer som kommunen eller landstinget har
slutit kollektivavtal med om partssammansatta organ.
6 § På ett partssammansatt organ skall tillämpas
1. 4 kap. 22 § om reservation,
2. 6 kap. 24-27 §§ om jäv, och
3. 6 kap. 30 § om protokollföring, protokolls innehåll,
justering av protokoll och tillkännagivande om justeringen.
7 § En nämnd inom vars verksamhetsområde ett partssammansatt
organ har tillsatts får återkalla uppdrag som har lämnats över
till organet, om det finns synnerliga skäl för det.
Närvarorätt för personalföreträdare
8 § Företrädare för de anställda hos en kommun eller ett
landsting (personalföreträdare) får, i den omfattning som anges
i 9-13 §§, närvara vid sammanträden med andra nämnder än
styrelsen. Företrädare för anställda i kommuner eller landsting
som samverkar i en gemensam nämnd får i motsvarande omfattning
närvara vid sammanträden med den gemensamma nämnden.
Närvarorätt saknas dock vid revisorernas sammanträden, i
patientnämnder, valnämnder och överförmyndarnämnder. Lag
(1999:621).
9 § Personalföreträdarna har rätt att närvara vid en nämnds
behandling av ärenden som rör förhållandet mellan kommunen
eller landstinget som arbetsgivare och dess anställda. Nämnden
får i särskilda fall besluta att personalföreträdarna får
närvara även vid behandlingen av andra ärenden.
10 § Personalföreträdarna har inte rätt att närvara när ärenden
av följande slag handläggs:
1. ärenden som avser myndighetsutövning mot någon enskild,
såvida inte ärendet rör en obestämd krets av enskilda,
2. förhandlingar med en arbetstagarorganisation,
3. uppsägningar av kollektivavtal,
4. arbetskonflikter,
5. rättstvister mellan kommunen eller landstinget och en
arbetstagarorganisation, och
6. ärenden som avser beställning eller upphandling av varor och
tjänster. Lag (1994:690).
11 § Personalföreträdarna har rätt att delta i nämndens
överläggningar men inte i besluten.
12 § En nämnd är skyldig att, med iakttagande av föreskrifterna
i sekretesslagen (1980:100), lämna personalföreträdarna de
upplysningar som behövs för deras verksamhet.
13 § Personalföreträdarna utses särskilt för varje nämnd bland
de anställda hos kommunen eller landstinget, i första hand
bland dem som är anställda inom nämndens verksamhetsområde.
Högst tre personalföreträdare och en ersättare för var och en
av dem får finnas för varje nämnd.
14 § Personalföreträdarna utses av den eller de lokala
arbetstagarorganisationer som kommunen eller landstinget har
kollektivavtal med.
15 § Vad som föreskrivs i denna lag om jäv för den som skall
handlägga ett ärende hos en nämnd skall gälla också för
personalföreträdare i nämnden.
Jäv enligt 6 kap. 25 § 4 skall dock inte anses föreligga enbart
på grund av att personalföreträdaren
1. är förtroendeman eller funktionär hos en
arbetstagarorganisation som har intressen att bevaka i ärendet,
eller
2. har, i den egenskap som anges i 1, företrätt organisationen
i en sådan förhandling i ärendet som har ägt rum enligt lagen
(1976:580) om medbestämmande i arbetslivet.
16 § Personalföreträdarna skall kallas till sammanträden på
samma sätt som gäller för ledamöterna i nämnden. Ersättarna
kallas bara när de skall tjänstgöra som personalföreträdare.
17 § Beslut som fattas vid ett sammanträde dit
personalföreträdarna har tillträde blir inte ogiltiga på grund
av att personalföreträdarna eller någon av dem inte har kallats
till sammanträdet.
Självförvaltningsorgan
18 § Om inte något annat följer av lag eller annan författning,
får fullmäktige besluta att en nämnd får uppdra åt ett
självförvaltningsorgan under nämnden att helt eller delvis
sköta driften av en viss anläggning eller en viss institution.
Lag (1994:690).
19 § Nämnden skall i en arbetsordning fastställa
självförvaltningsorganets uppgifter, sammansättning,
arbetsformer och mandattid. Lag (1994:690).
20 § Ett självförvaltningsorgan skall bestå av företrädare för
dem som nyttjar anläggningen eller institutionen och de
anställda där. Företrädarna för nyttjarna skall vara fler än
dem som företräder de anställda.
Nämnden väljer på förslag av nyttjarna de ledamöter och
ersättare som skall företräda nyttjarna och på förslag av de
anställda dem som skall företräda de anställda. Lag (1994:690).
21 § De ledamöter och ersättare som företräder nyttjarna har
rätt till den ledighet från sina anställningar som behövs för
uppdraget och de ekonomiska förmåner som fullmäktige bestämt
för de förtroendevalda i kommunen eller landstinget. Lag
(1994:690).
22 § En nämnd får helt eller delvis återkalla ett uppdrag som
har givits till ett självförvaltningsorgan, om det finns
särskilda skäl för det.
Detsamma gäller uppdraget för enskild ledamot. Lag
(1994:690).
Information och lagar om Sveriges statsskick