Ändring införd: t.o.m. SFS 2000:889
8 kap. Ekonomisk förvaltning
Mål för den ekonomiska förvaltningen
1 § Kommuner och landsting skall ha en god ekonomisk
hushållning i sin verksamhet och i sådan verksamhet som bedrivs
genom andra juridiska personer. Lag (2000:889).
Medelsförvaltningen
2 § Kommunerna och landstingen skall förvalta sina medel på ett
sådant sätt att krav på god avkastning och betryggande säkerhet
kan tillgodoses.
3 § Fullmäktige skall meddela närmare föreskrifter om
medelsförvaltningen.
3 a § Fullmäktige skall meddela särskilda föreskrifter för
förvaltningen av medel avsatta för pensionsförpliktelser. I
föreskrifterna skall det anges hur medlen skall förvaltas.
Därvid skall tillåten risk vid placering av medlen fastställas.
Vidare skall det anges hur uppföljning och kontroll av
förvaltningen skall ske.
Föreskrifterna skall omprövas så snart det finns skäl för det.
Lag (1998:70).
3 b § Kommuner och landsting får ta ut avgifter för tjänster
och nyttigheter som de tillhandahåller.
För tjänster eller nyttigheter som kommuner eller landsting är
skyldiga att tillhandahålla, får de ta ut avgifter bara om det
är särskilt föreskrivet. Lag (1998:70).
3 c § Kommuner och landsting får inte ta ut högre avgifter än
som svarar mot kostnaderna för de tjänster eller nyttigheter
som kommunen eller landstinget tillhandahåller
(självkostnaden). Lag (1998:70).
Budgetens innehåll
4 § Kommuner och landsting skall varje år upprätta en budget
för nästa kalenderår (budgetår).
Budgeten för en gemensam nämnd upprättas av den kommun eller
det landsting som har tillsatt nämnden. Budgeten skall
upprättas efter samråd med de övriga samverkande kommunerna och
landstingen.
Budgeten skall upprättas så att intäkterna överstiger
kostnaderna. Lag (1997:615).
5 § Budgeten skall innehålla en plan för verksamheten och
ekonomin under budgetåret.
I planen skall skattesatsen och anslagen anges. Av planen skall
det vidare framgå hur verksamheten skall finansieras och hur
den ekonomiska ställningen beräknas vara vid budgetårets slut.
Om kostnaderna för ett visst räkenskapsår överstiger
intäkterna, skall det negativa resultatet regleras och det
redovisade egna kapitalet enligt balansräkningen återställas
under de närmast följande två åren. Beslut om sådan reglering
skall fattas i budgeten senast det andra året efter det år då
det negativa resultatet uppkom. Om det finns synnerliga skäl
kan fullmäktige besluta att sådan reglering inte skall göras.
Budgeten skall också innehålla en plan för ekonomin för en
period av tre år. Budgetåret skall därvid alltid vara periodens
första år. Lag (1997:615).
Budgetprocessen
6 § Förslag till budget skall upprättas av styrelsen före
oktober månads utgång.
Om det finns särskilda skäl till det, får budgetförslaget
upprättas i november månad. I så fall skall styrelsen före
oktober månads utgång föreslå skattesatsen för den
kommunalskatt eller landstingsskatt som ingår i den preliminära
inkomstskatten under det följande året.
7 § Styrelsen bestämmer när övriga nämnder senast skall lämna
in sina särskilda budgetförslag till styrelsen.
8 § Budgeten fastställs av fullmäktige före november månads
utgång.
De år då val av fullmäktige har förrättats i hela landet skall
budgeten fastställas av nyvalda fullmäktige.
9 § Om budgeten på grund av särskilda skäl inte kan fastställas
före november månads utgång, skall fullmäktige ändå fastställa
skattesatsen och, i förekommande fall, avgiftssatsen för
begravningsavgiften enligt 9 kap. begravningslagen (1990:1144)
inom denna tid.
Budgeten skall därefter fastställas före december månads
utgång. Fullmäktige får då fastställa en annan skatte- eller
avgiftssats än den som har bestämts tidigare, om det finns skäl
till det. Lag (1999:308).
10 § Styrelsens förslag till budget skall hållas tillgängligt
för allmänheten från och med kungörandet av det sammanträde med
fullmäktige då budgeten skall fastställas.
Den plats där förslaget hålls tillgängligt skall anges i
kungörelsen.
11 § I lagen (1965:269) med särskilda bestämmelser om kommuns
och annan menighets utdebitering av skatt, m.m. finns
föreskrifter om skyldighet för styrelsen att underrätta vissa
myndigheter om skattesatsen och om avgiftssatsen för
begravningsavgiften. Lag (1999:308).
Utgiftsbeslut under budgetåret
12 § Om fullmäktige beslutar om en utgift under löpande
budgetår, skall beslutet innefatta också anvisning om hur
utgiften skall finansieras.
Förbud mot pantsättning
13 § Kommuner och landsting får inte upplåta panträtt i sin
egendom till säkerhet för en fordran.
Vid förvärv av egendom får de dock överta betalningsansvaret
för lån som tidigare har tagits upp mot säkerhet av panträtt i
egendomen.
Räkenskapsföring och redovisning
14 § Styrelsen och övriga nämnder skall fortlöpande föra
räkenskaper över de medel som de förvaltar.
Närmare bestämmelser om kommuners och landstings bokföring
finns i lagen (1997:614) om kommunal redovisning. Lag
(1997:615).
15 § Styrelsen bestämmer när övriga nämnder senast till
styrelsen skall redovisa sin medelsförvaltning under föregående
budgetår.
16 § När styrelsen har fått övriga nämnders redovisningar,
skall den upprätta en årsredovisning.
Närmare bestämmelser om årsredovisningen finns i lagen
(1997:614) om kommunal redovisning. Lag (1997:615).
17 § Årsredovisningen skall lämnas över till fullmäktige och
revisorerna snarast möjligt och senast den 15 april året efter
det år som redovisningen avser. Lag (1999:621).
18 § Årsredovisningen skall godkännas av fullmäktige. Det bör
inte ske innan fullmäktige enligt 5 kap. 25 a § beslutat om
ansvarsfrihet skall beviljas eller vägras. Lag (1999:621).
19 § Årsredovisningen skall hållas tillgänglig för allmänheten
från och med kungörandet av det sammanträde med fullmäktige då
årsredovisningen skall godkännas.
Den plats där årsredovisningen hålls tillgänglig skall anges i
kungörelsen. Lag (1997:615).
20 § Fullmäktige får bestämma att allmänheten får ställa frågor
om årsredovisningen vid ett sammanträde med fullmäktige. Lag
(1997:615).
Särskilt om kommunalförbund
21 § Föreskrifterna i 6 och 8 §§ gäller inte kommunalförbund.
Förbundsmedlemmarna får meddela föreskrifter i
förbundsordningen om de frågor som avses i 20 §. Lag
(1997:826).
22 § I kommunalförbund med förbundsdirektion skall det
sammanträde vid vilket budgeten fastställs vara offentligt. En
kungörelse om sammanträdet skall utfärdas i enlighet med vad
som anges i förbundsordningen. Lag (1997:826).
23 § Om ett kommunalförbund saknar tillgångar för att betala en
skuld, är förbundsmedlemmarna skyldiga att fylla bristen. Varje
medlem skall skjuta till så stor del av bristen som svarar mot
medlemmens andel i skulden efter de grunder som anges i
förbundsordningen. Lag (1997:826).
9 kap. Revision
Val av revisorer och revisorsersättare
1 § Under de år då val av fullmäktige har förrättats i hela
landet skall nyvalda fullmäktige välja revisorer och
revisorsersättare för granskning av verksamheten under de fyra
följande åren. Lag (1994:998).
2 § Vid en samlad revision av hela verksamheten skall minst tre
revisorer och lika många ersättare väljas.
Vid en särskild revision för granskning av en viss eller vissa
nämnders verksamhet skall minst tre revisorer och lika många
ersättare väljas för varje nämnd eller grupp av nämnder.
En gemensam nämnd skall granskas av revisorerna i var och en av
de samverkande kommunerna eller landstingen. Lag (1997:550).
3 § Om en revisor som inte har utsetts vid ett proportionellt
val avgår under mandattiden, får fullmäktige förrätta
fyllnadsval för återstoden av denna tid.
Jäv
4 § I fråga om jäv för en revisor och en revisorsersättare
skall bestämmelserna i 6 kap. 25 § om jäv tillämpas.
En revisor eller en revisorsersättare som är jävig i ett ärende
får inte delta eller närvara vid behandlingen av ärendet. Denne
får dock vidta åtgärder som någon annan inte kan vidta utan
olägligt uppskov.
Den som känner till en omständighet som kan antas utgöra jäv
mot honom, skall självmant ge det till känna. Lag (1999:621).
5 § Har det uppkommit en fråga om jäv mot någon av revisorerna
skall de samfällt besluta i jävsfrågan. Den som jävet gäller
får delta i prövningen av jävsfrågan endast om revisorerna inte
är beslutföra utan honom och någon annan inte kan tillkallas
utan olägligt uppskov.
Ett beslut om jäv får överklagas endast i samband med
överklagandet av det beslut varigenom ärendet avgörs. Lag
(1999:621).
6 § Från jäv skall bortses när frågan om partiskhet
uppenbarligen saknar betydelse. Lag (1999:621).
Revisorernas ställning
7 § Varje revisor fullgör sitt uppdrag självständigt. Lag
(1999:621).
Sakkunnigt biträde
8 § Revisorerna skall i sin granskning biträdas av sakkunniga
som de själva väljer och anlitar i den omfattning som behövs.
De sakkunniga skall ha den insikt och erfarenhet av kommunal
verksamhet som fordras för att kunna fullgöra uppdraget. Lag
(1999:621).
Revisorernas uppgifter
9 § Revisorerna granskar årligen i den omfattning som följer av
god revisionssed all verksamhet som bedrivs inom nämndernas
verksamhetsområden. De granskar på samma sätt, genom de
revisorer eller lekmannarevisorer som utsetts i företag enligt
3 kap. 17 och 18 §§, även verksamheten i de företagen.
Revisorerna prövar om verksamheten sköts på ett ändamålsenligt
och från ekonomisk synpunkt tillfredsställande sätt, om
räkenskaperna är rättvisande och om den interna kontrollen som
görs inom nämnderna är tillräcklig.
Om revisorerna i sin granskning finner att det föreligger
misstanke om brott av förmögenhetsrättslig karaktär skall de
anmäla förhållandet till berörd nämnd. Om nämnden finner att
det föreligger misstanke om brott och inte utan oskäligt
dröjsmål vidtar åtgärder, är revisorerna skyldiga att
rapportera nämndens agerande till fullmäktige. Lag (1999:621).
10 § Revisorernas granskning omfattar inte ärenden som avser
myndighetsutövning mot någon enskild i andra fall än när
handläggningen av sådana ärenden har vållat kommunen eller
landstinget ekonomisk förlust eller när granskningen sker från
allmänna synpunkter. Lag (1999:621).
11 § Vad som sägs om nämnder i 9 § gäller också
fullmäktigeberedningar. Lag (1999:621).
Revisorernas rätt till upplysningar m.m.
12 § Nämnderna och de enskilda ledamöterna och ersättarna i
dessa samt de anställda är skyldiga att lämna revisorerna de
upplysningar som behövs för revisionsarbetet.
De skall också ge revisorerna tillfälle att när som helst
inventera de tillgångar som nämnderna har hand om och ta del av
de räkenskaper och andra handlingar som berör nämndernas
verksamhet. Lag (1999:621).
13 § Vad som sägs om nämnder i 12 § gäller också
fullmäktigeberedningar. Lag (1999:621).
Revisorernas förvaltning
14 § Revisorerna svarar själva för den förvaltning som har
samband med revisionsuppdraget, om inte fullmäktige bestämmer
något annat. Lag (1999:621).
15 § De beslut som revisorerna fattar om sin förvaltning och om
jäv skall tas upp i protokoll.
Föreskrifterna i 6 kap. 30 § om justering av protokoll och
tillkännagivande om justeringen skall tillämpas också på
revisorernas protokoll. Lag (1999:621).
Revisionsberättelse
16 § Revisorerna skall varje år till fullmäktige avge en
berättelse med redogörelse för resultatet av den revision som
avser verksamheten under det föregående budgetåret.
De sakkunnigas rapporter skall fogas till revisionsberättelsen.
Granskningsrapport enligt 11 kap. 6 § aktiebolagslagen
(1975:1385) som har lämnats för ett aktiebolag som avses i 3
kap. 17 eller 18 § skall också fogas till revisionsberättelsen.
Lag (1999:621).
17 § Om anmärkning framställs, skall anledningen till denna
anges i revisionsberättelsen.
Anmärkningar får riktas mot
1. nämnder och fullmäktigeberedningar, samt
2. de enskilda förtroendevalda i sådana organ.
Berättelsen skall innehålla också ett särskilt uttalande
huruvida ansvarsfrihet tillstyrks eller ej. Lag (1999:621).
Revisionsreglemente
18 § Fullmäktige får meddela närmare föreskrifter om
revisionen.
Särskilt om kommunalförbund
19 § För kommunalförbund gäller inte 1 och 2 §§.
I kommunalförbund med förbundsfullmäktige väljs revisorer och
revisorsersättare av förbundsfullmäktige. I kommunalförbund med
direktion väljs revisorer och ersättare i enlighet med vad som
anges i förbundsordningen. Lag (1997:550).
20 § I kommunalförbund med förbundsdirektion skall revisorerna
avge en revisionsberättelse till var och en av
förbundsmedlemmarnas fullmäktige. Vad som sägs om fullmäktige i
5 kap. 20 b, 25 a, 25 b och 31 §§ skall beträffande sådana
förbund gälla förbundsmedlemmarnas fullmäktige. Lag (1999:621).
21 § Om en förbundsdirektion tillsatt en eller flera nämnder,
skall revisorerna avge en särskild revisionsberättelse som
avser nämndernas verksamhet till förbundsdirektionen.
Direktionen prövar frågan om ansvarsfrihet skall beviljas eller
inte för de nämnder som den tillsätter. Lag (1997:550).
10 kap. Laglighetsprövning
Tillämpningsområde
1 § Varje medlem av en kommun eller ett landsting har rätt att
få lagligheten av kommunens eller landstingets beslut prövad
genom att överklaga dem hos länsrätten.
Lagligheten av en gemensam nämnds beslut får överklagas på
samma sätt av varje medlem av de samverkande kommunerna och
landstingen.
Lagligheten av ett kommunalförbunds beslut får överklagas på
samma sätt av varje medlem av de kommuner eller landsting som
ingår i kommunalförbundet samt av förbundsmedlemmarna. Lag
(1997:550).
2 § Följande beslut får överklagas:
1. beslut av fullmäktige eller den beslutande församlingen i
ett kommunalförbund,
2. beslut av en nämnd eller ett partssammansatt organ, om
beslutet inte är av rent förberedande eller rent verkställande
art,
3. beslut av förbundsstyrelsen eller en annan nämnd eller ett
partssammansatt organ i ett kommunalförbund, om beslutet inte
är av rent förberedande eller rent verkställande art, samt
4. sådana beslut av revisorerna som avses i 9 kap. 15 §. Lag
(1999:621).
3 § Föreskrifterna i detta kapitel gäller inte om det i lag
eller annan författning finns särskilda föreskrifter om
överklagande.
Hur besluten överklagas
4 § Ett beslut överklagas skriftligt.
I sina klagomål skall klaganden ange vilket beslut som
överklagas och de omständigheter som han stöder sitt
överklagande på.
5 § Överklagandet skall ges in till länsrätten. Lag (1995:84).
Klagotid
6 § Överklagandet skall ha kommit in till länsrätten inom tre
veckor från den dag då det tillkännagavs på kommunens,
landstingets eller kommunalförbundets anslagstavla att
protokollet över beslutet justerats. Tidsfristen för
överklagande av en gemensam nämnds beslut räknas från det att
tillkännagivandet, att protokoll över beslutet justerats, har
anslagits på anslagstavlorna i samtliga samverkande kommuner
och landsting.
Anslaget om protokollsjusteringen måste vara uppsatt på
anslagstavlan under hela klagotiden för att tiden skall löpa
ut. Lag (1997:550).
7 § Om överklagandet före klagotidens utgång har kommit in till
kommunen, landstinget eller kommunalförbundet i stället för
till länsrätten, skall överklagandet ändå prövas. Detsamma
gäller när överklagandet av en gemensam nämnds beslut kommit in
till någon av de samverkande kommunerna eller landstingen. Lag
(1997:550).
Grunder för laglighetsprövningen
8 § Ett överklagat beslut skall upphävas, om
1. det inte har tillkommit i laga ordning,
2. beslutet hänför sig till något som inte är en angelägenhet
för kommunen eller landstinget,
3. det organ som har fattat beslutet har överskridit sina
befogenheter, eller
4. beslutet strider mot lag eller annan författning.
Första stycket punkterna 3 och 4 gäller inte beslut enligt 8
kap. 5 § tredje stycket.
Något annat beslut får inte sättas i det överklagade beslutets
ställe. Lag (1997:615).
9 § Om ett fel har saknat betydelse för ärendets utgång,
behöver beslutet inte upphävas. Detsamma gäller om beslutet har
kommit att förlora sin betydelse till följd av senare
inträffade förhållanden.
10 § Vid prövningen av överklagandet får inte beaktas andra
omständigheter än sådana som klaganden har hänvisat till före
klagotidens utgång.
Processuella frågor
11 § Vid tillämpningen av förvaltningsprocesslagen (1971:291)
skall kommunen, landstinget, gemensam nämnd eller
kommunalförbundet anses som part. Lag (1997:550).
12 § Ett föreläggande enligt 5 § förvaltningsprocesslagen
(1971:291) får inte gälla sådana brister i skrivelsen med
överklagandet som består i att denna inte anger den eller de
omständigheter på vilka klaganden stöder sitt överklagande.
Föreskriften i 29 § förvaltningsprocesslagen om rätt att utan
yrkande besluta till det bättre för enskild skall inte
tillämpas.
13 § Föreskrifter om hur länsrättens beslut överklagas finns i
förvaltningsprocesslagen (1971:291).
Prövningstillstånd krävs vid överklagande till kammarrätten.
Lag (1995:84).
14 § Om länsrättens eller kammarrättens beslut har gått
klaganden emot, får bara klaganden själv överklaga beslutet.
Om länsrätten eller kammarrätten har upphävt ett beslut eller
förbjudit att det verkställs, får domstolens beslut överklagas
av kommunen eller landstinget och av deras medlemmar samt, i
fråga om beslut av en gemensam nämnd, av nämnden och
medlemmarna i de samverkande kommunerna och landstingen.
Om länsrätten eller kammarrätten har upphävt ett beslut av ett
kommunalförbund eller förbjudit att det verkställs, får
domstolens beslut överklagas av förbundet, av varje kommun och
landsting som är medlem i förbundet och av deras medlemmar. Lag
(1997:550).
Rättelse av verkställighet
15 § Om ett beslut har upphävts genom ett avgörande som har
vunnit laga kraft och om beslutet redan har verkställts, skall
det organ som har fattat beslutet se till att verkställigheten
rättas i den utsträckning som det är möjligt.
Övergångsbestämmelser
1991:900
1. Denna lag träder i kraft den 1 januari 1992.
2. Genom den nya lagen upphävs
- lagen (1969:596) om kommunalt partistöd,
- kommunallagen (1977:179),
- lagen (1977:180) om införande av kommunallagen (1977:179),
- lagen (1979:408) om vissa lokala organ i kommunerna,
- lagen (1983:565) om politiska sekreterare i kommuner och
landstingskommuner, och
- lagen (1985:127) om särskilda organ i landstingskommunerna.
3. Om det i en lag eller någon annan författning hänvisas till
föreskrifter som har ersatts genom föreskrifter i denna lag,
skall i stället de nya föreskrifterna tillämpas.
4. Rikets indelning i landsting ändras inte genom den nya
lagen.
5. Föreskrifterna i 3 kap. 17 och 18 §§ skall från och med den
1 januari 1993 tillämpas också på sådana företag till vilka en
kommun eller ett landsting har överlämnat en angelägenhet före
denna lags ikraftträdande.
6. Vid prövningen av kommunalbesvär över beslut som har
meddelats före utgången av år 1991 skall äldre föreskrifter
tillämpas.
1995:84
Denna lag träder i kraft den 1 april 1995. Beslut som har
meddelats före ikraftträdandet överklagas enligt äldre
bestämmelser.
1997:550
1. Denna lag träder i kraft, i fråga om bestämmelserna om
gemensam nämnd den 1 augusti 1997, och i övrigt den 1 januari
1998, då kommunalförbundslagen (1985:894) skall upphöra att
gälla.
2. Äldre föreskrifter får dock tillämpas i fråga om
kommunalförbund som bildas före den 1 januari 1998, dock längst
till och med den 31 december 2002.
3. Äldre föreskrifter gäller fortfarande i fråga om sådant
beställarförbund och kommunalförbund som bildats enligt lagen
(1994:566) om lokal försöksverksamhet med finansiell samordning
mellan socialförsäkring, hälso- och sjukvård och socialtjänst.
1997:615
1. Denna lag träder i kraft den 1 januari 1998.
3. De nya föreskrifterna i 8 kap. 4 och 5 §§ skall, trots vad
som föreskrivs i övergångsbestämmelserna till lagen (1997:550)
om ändring i kommunallagen (1991:900), tillämpas även i fråga
om kommunalförbund som bildats före den 1 januari 1998.
1999:621
Denna lag träder i kraft den 1 januari 2000. Fullmäktiges
sammanträde enligt 5 kap. 25 a § såvitt avser revisionen av
1999 års verksamhet får dock hållas senast före utgången av
december år 2000. Till utgången av år 2000 får 8 kap. 17 §
tillämpas i sin äldre lydelse.
Information och lagar om Sveriges statsskick